Κλαδικά επιχειρηματικά δίκτυα συνεργασιών (Clusters) ως νέα μορφή διεύρυνσης των εξαγωγικών και επενδυτικών δραστηριοτήτων των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) στη διεθνή αγορά.

Μικρώνη, Ακριβούλα – Αναστασία (2002) Κλαδικά επιχειρηματικά δίκτυα συνεργασιών (Clusters) ως νέα μορφή διεύρυνσης των εξαγωγικών και επενδυτικών δραστηριοτήτων των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) στη διεθνή αγορά. BSc thesis, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.

[img] Text
IT2_2002.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

Στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη οικονομία, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) αισθάνονται ότι απειλείται η βιωσιμότητά τους. Στην πλειοψηφία τους, δεν έχουν τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν τις νέες ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Έτσι, η προώθηση του clustering έχει αποτελέσει μέσο υπερεθνικών και εθνικών φορέων για την ενίσχυση των ΜΜΕ και την εκμετάλλευση στο ακέραιο των δυνατοτήτων τους. Πρώτο μέλημα της παρούσας εργασίας είναι ο προσδιορισμός της έννοιας της δικτύωσης επιχειρήσεων. Προς αυτό το σκοπό, αναφέρονται διάφορες γνώμες και ορισμοί. Το πρώτο κεφάλαιο στηρίζεται αποκλειστικά σε ξένη βιβλιογραφία και κυρίως σε έγγραφα και μελέτες διεθνών οργανισμών (ΟΟΣΑ, UNIDO, UNCTAD κλπ.). Έτσι, περιγράφεται η ξένη εμπειρία πάνω στις δικτυώσεις, παραθέτοντας παραδείγματα από όλο τον κόσμο. Βασικό σημείο της εργασίας είναι η ανάλυση του Porter για την ανταγωνιστικότητα των εθνών και την επίδραση του clustering. Στην εξέλιξη της παρούσας εργασίας, ο αναγνώστης παραπέμπεται στην ανάλυση αυτή, η οποία στηρίζεται στο βιβλίο του Porter “The Competitive Advantage of Nations” (1990). Στη συνέχεια, περιγράφεται η ελληνική στρατηγική εξαγωγών και στήριξης των ελληνικών επενδύσεων στο εξωτερικό, με βάση τη γενική γραμματεία διεθνών οικονομικών σχέσεων του ΥΠ.ΕΘ.Ο, συμπληρωμένη με απόψεις και παρατηρήσεις συνδέσμων όπως ο Σ.Ε.Β και ο Σ.Ε.Β.Ε. Από αυτό το σημείο, γίνεται κατανοητό ότι η δικτύωση των επιχειρήσεων αποτελεί σημαντικό εργαλείο της προώθησης των εξαγωγικών δραστηριοτήτων. Έπειτα, περιγράφονται τα επιδοτούμενα προγράμματα δικτύωσης στη χώρα μας, τι προβλέπουν, τι απαιτούν. Ακόμη, παρουσιάζεται ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κράτους. Ο χαρακτήρας των κεντρικών παρεμβάσεων είναι ζωτικός παράγοντας που καθορίζει την επιτυχή συνέχιση ή όχι της δικτύωσης της κάθε οικονομίας. Μετά από αυτή την αναφορά, περιγράφεται όσο το δυνατόν η ελληνική πραγματικότητα clustering και γίνεται μία απόπειρα προσέγγισης της ελληνικής με την ιδανική πρακτική. Ύστερα περιγράφονται οι προοπτικές περαιτέρω δικτύωσης της ελληνικής οικονομίας, βασισμένες σε μια σημαντική μελέτη του Υπουργείου Ανάπτυξης (ΥΠ.ΑΝ.). Στο τελευταίο κεφάλαιο γίνεται περιγραφή των δράσεων δύο συγκεκριμένων ελληνικών δικτύων (ένδυσης και γούνας) και τα αποτελέσματα της δικτύωσης στα μέλη τους. Τα στοιχεία αυτά αφορούν δράσεις στρατηγικής εξαγωγικού μάρκετινγκ, τη συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, τις εφαρμογές ηλεκτρονικού εμπορίου, τη δημιουργία καναλιών διανομής και επενδυτικές δράσεις. Το κεφάλαιο αυτό βασίζεται κυρίως σε προσωπικές συνεντεύξεις που παραχώρησαν οι υπεύθυνοι έργου των δικτύων και άλλοι αρμόδιοι και στις ομιλίες τους στην ημερίδα της Σιάτιστας. Στην παρούσα εργασία γίνονται κατανοητά τα πλεονεκτήματα, αλλά και οι δυσκολίες της δικτύωσης των επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση της οικονομίας. Στόχος είναι να δοθεί μια σαφή εικόνα της σημερινής πραγματικότητας δικτυώσεων, αλλά και της επιθυμητής μελλοντικής εικόνας. Η ενημέρωση του επιχειρηματικού κόσμου για τον μακροπρόθεσμο στόχο των δικτυώσεων μπορεί να χαρακτηριστεί τουλάχιστον ελλιπής. Ο σκοπός της κρατικής παρέμβασης για την προώθηση των δικτυώσεων είναι σαφώς η καλύτερη οργάνωση της ελληνικής οικονομίας, η ενδυνάμωση των ΜΜΕ και συνεπώς η ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας της χώρας μας και γενικά η βελτίωση της οικονομικής της θέσης στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά. Τα αποτελέσματα των εθνικών προγραμμάτων είναι μόνο το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Item Type: Thesis (BSc)
Corporate Creators: Σίσκος Ευάγγελος
Uncontrolled Keywords: Κλαδικά επιχειρηματικά δίκτυα συνεργασιών, Clusters,Εξαγωγές, Στρατηγικό μάρκετινγκ, Μάρκετινγκ επιχειρήσεων, Μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), Κλαδικές εκθέσεις, Ένδυση, Ευρωπαϊκή Ένωση, Ελλάδα, Εξαγωγικό μάρκετινγκ.
Subjects: Δ > Διεθνείς οργανισμοί
Δ > Διεθνές εμπόριο
Δ > Διεθνές μάρκετινγκ
Δ > Διεθνής αγορά
Ε > Επιχειρήσεις, Μικρομεσαίες
Ε > Εξαγωγικές επιχειρήσεις - Ελλάδα
Ε > Εξαγωγές - Ελλάδα
Ε > Επενδύσεις
Γ > Γούνα
Η > Ηλεκτρονικό εμπόριο
Divisions: Πρώην Αυτόνομα Τμήματα > Τμήμα Διεθνούς Εμπορίου (Καστοριά)
Depositing User: Προσωπικό Βιβλιοθήκης
Date Deposited: 05 Jul 2021 08:24
Last Modified: 05 Jul 2021 08:24
URI: http://anaktisis.uowm.gr/id/eprint/10981

Ενέργειες (απαιτείται σύνδεση)

View Item View Item

Created by  Elidoc

To Top