Οι ψυχοκοινωνικοί κίνδυνοι των επικεφαλής της εκπαίδευσης

Καλαφάτη, Δέσποινα (2019) Οι ψυχοκοινωνικοί κίνδυνοι των επικεφαλής της εκπαίδευσης. Masters thesis, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.

[img] Text
MANEDU10_2019.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (33MB)

Abstract

Ποικίλες μορφές ψυχοκοινωνικών κινδύνων ενδέχεται να προκύψουν στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης μεταξύ εργαζομένων και εργασιακού και κοινωνικού περιβάλλοντος. Ειδικότερα, τα άτομα που εργάζονται σε θέσεις αυξημένης ευθύνης έρχονται αντιμέτωπα συχνά με στρεσογόνες καταστάσεις. Συγκριμένα, οι ρόλοι των επικεφαλής σε σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι πολλαπλοί, απαιτητικοί και διαρκώς αυξανόμενοι, και έχουν συνδεθεί με αυξημένα επίπεδα έντασης (στρες) σε αυτή την επαγγελματική ομάδα. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση των ψυχοκοινωνικών κινδύνων των επικεφαλής των σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι ερευνητικοί στόχοι που τέθηκαν αφορούσαν τη διερεύνηση α) των παραγόντων που σχετίζονται με βιώματα έντασηςστους επικεφαλής σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, β) των επιπτώσεων σε προσωπικό και εργασιακό επίπεδο των δυσμενών βιωμάτων που σχετίζονταν με την ένταση αυτή και γ) των προσδοκιών και των προτεινόμενων τρόπων αντιμετώπισης της έντασης αυτής από τους συμμετέχοντες της μελέτης. Πραγματοποιήθηκε ποιοτικού τύπου έρευνα. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω ομάδας εστιασμένης συζήτησης με τη χρήση ημι-δομημένου οδηγού συνέντευξης που περιλάμβανε ανοικτές ερωτήσεις. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου. Το δείγμα αποτέλεσαν είκοσι έξι διευθυντές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από περιφερειακή πόλης της Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίοι συμμετείχαν στην ομαδική συζήτηση κατόπιν συναίνεσης μετά από πληροφόρηση. Πραγματοποιήθηκαν δύο συνεντεύξεις με την ομάδα εστιασμένης συζήτησης. Στην πρώτη στόχος ήταν η συλλογή των δεδομένων και στη δεύτερη η επιβεβαίωση της ανάλυσης, από την οποία τα αποτελέσματα εμπλουτίστηκαν με επιπλέον θέματα. Μέσα από την ανάλυση των δεδομένων αποκαλύφθηκε ένα σύνολο παραγόντων έντασης που σχετίζονταν με την ποιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων, την ανεπάρκεια του υφιστάμενου νομικού πλαισίου, την έλλειψη υποστηρικτικών δομών, και τις άστοχες παρεμβάσεις. Επιπλέον, εντοπίστηκαν οι επιπτώσεις αυτών σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο καθώς και οι ανάγκες και οι προσδοκίες των επικεφαλής, ώστε να αvταπεξέλθουν αποτελεσματικά στον ρόλο τους. Προσδιορίζοντας τους παράγοντες που σχετίζονται με τους ψυχοκοινωνικούς κινδύνους, δύναται να γίνουν προτάσεις για παρεμβάσεις πρόληψης και περαιτέρω ανάπτυξης πρακτικών βέλτιστης αντιμετώπισης. Απώτερος στόχος αναμένεται να είναι η βελτίωση της ποιότητας ζωής και της επαγγελματικής αποτελεσματικότητας των επικεφαλής των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για την κατανόηση των αποτελεσμάτων και την διατύπωση προτάσεων χρησιμοποιήθηκε τομοvτέλο των Εργασιακών Απαιτήσεων και Πόρων (JobDemands-Resourcesmodel).

Item Type: Thesis (Masters)
Corporate Creators: Γεωργαντά Αικατερίνη
Uncontrolled Keywords: Ψυχοκοινωνικοί κίνδυνοι, Στρες, Σχολείο, Διευθυντές.
Subjects: Ε > Εκπαίδευση
Ε > Εργασία και εργαζόμενοι - Υγεία και υγιεινή
Η > Ηγεσία
Divisions: Μεταπτυχιακές Διατριβές > ΠΜΣ Διοίκηση της Εκπαίδευσης
Depositing User: Προσωπικό Βιβλιοθήκης
Date Deposited: 05 Jun 2019 06:51
Last Modified: 12 Jun 2020 06:20
URI: http://anaktisis.uowm.gr/id/eprint/9966

Ενέργειες (απαιτείται σύνδεση)

View Item View Item

Created by  Elidoc

To Top