Εισαγωγή στον προγραμματισμό με το περιβάλλον Scratch στο πλαίσιο του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας στο Λύκειο

Παντούλης, Σπυρίδων (2020) Εισαγωγή στον προγραμματισμό με το περιβάλλον Scratch στο πλαίσιο του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας στο Λύκειο. Masters thesis, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.

[img] Text
MTS6_2020.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB)

Abstract

Στη διατριβή αυτή γίνεται αρχικά μια καταγραφή των ωρολογίων προγραμμάτων διδασκαλίας της πληροφορικής, που ισχύουν στη γενική μέση εκπαίδευση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Παρουσιάζονται αναλυτικά τα περιεχόμενα των μαθημάτων πληροφορικής στο Γυμνάσιο και στο Γενικό Λύκειο και οι αντίστοιχες ώρες διδασκαλίας. Μέσα από αυτή την καταγραφή αναδεικνύεται η ανάγκη για περισσότερες ώρες διδασκαλίας ενός σύγχρονου αντικειμένου, όπως η πληροφορική, και ιδιαίτερα του πεδίου που αφορά τον προγραμματισμό υπολογιστών, η διδασκαλία του οποίου αποδεδειγμένα προσφέρει μέγιστα μαθησιακά οφέλη. Στη συνέχεια, στο δεύτερο κεφάλαιο, παρουσιάζονται οι γενικές αρχές και το πλαίσιο του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας, το οποίο εισήχθη στο πρόγραμμα σπουδών του Γενικού Λυκείου από το σχολικό έτος 2011-2012. Το μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας, όπως εφαρμόζεται στο ελληνικό Λύκειο στηρίζεται στις παιδαγωγικές αρχές της διερευνητικής μάθησης, της διεπιστημονικής συνεργασίας, της διαφοροποίησης του περιεχομένου-διαδικασίας-πλαισίου μάθησης και τέλος στην αρχή της ομαδικής συνεργασίας των μαθητών. Στο επόμενο κεφάλαιο γίνεται μια συνοπτική παρουσίαση των εκπαιδευτικών λογισμικών, που προτείνονται από το υπουργείο παιδείας για τα μαθήματα του προγραμματισμού υπολογιστών. Είναι μια σειρά από προγραμματιστικά περιβάλλοντα, ειδικά σχεδιασμένα για μαθητές, με κύριο χαρακτηριστικό τη φιλικότητα προς το χρήστη και την απλότητα στη σύνταξη και εκτέλεση κώδικα. Ένα από τα παραπάνω λογισμικά είναι το Scratch, η παρουσίαση του οποίου γίνεται στο κεφάλαιο 4. Ο τρόπος λειτουργίας του Scratch είναι σχετικά απλός. Με το σύρσιμο και την εναπόθεση πλακιδίων εντολών σε αντικείμενα που κινούνται σε μια δισδιάστατη σκηνή , οι νέοι προγραμματιστές μπορούν να κατασκευάσουν παιχνίδια, παρουσιάσεις, πρωτότυπες διαδραστικές ιστορίες, βιντεοκλίπ όπως επίσης και κινούμενα σχέδια. Παρουσιάζεται αναλυτικά το περιβάλλον και οι εντολές της έκδοσης Scratch 2.0. Στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζεται μία πραγματική περίπτωση ερευνητικής εργασίας με τίτλο ¨Ψηφιακές Δημιουργίες με το Scratch”, η οποία πραγματοποιήθηκε από μαθητές του Γενικού Λυκείου Άργους Ορεστικού το σχολικό έτος 2018-19. Στην εργασία αυτή περιγράφονται 25 δίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις, στις οποίες ακολουθήθηκε, με μικρές αποκλίσεις, το ερευνητικό σχήμα που περιγράφεται στο 2ο κεφάλαιο. Βασικός διδακτικός στόχος ήταν η εισαγωγή στον προγραμματισμό υπολογιστών, μέσω του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας και των βασικών παιδαγωγικών αρχών της διερευνητικής και ομαδοσυνεργατικής μάθησης.

Item Type: Thesis (Masters)
Corporate Creators: Βέργαδος Δημήτριος
Uncontrolled Keywords: Ερευνητική εργασία, Scratch, Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Εκπαιδευτικά προγραμματιστικά περιβάλλοντα, Ωρολόγια προγράμματα πληροφορικής, Διερευνητική μάθηση, Ομαδοσυνεργατικότητα.
Subjects: Ε > Εκπαίδευση
Π > Προγραμματισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών
Π > Πληροφορική - Μελέτη και διδασκαλία
Divisions: Μεταπτυχιακές Διατριβές > ΠΜΣ Σύγχρονα Συστήματα Τηλεπικοινωνιών, Τεχνολογίες Διαδικτύου και Ασφάλεια Συστημάτων
Depositing User: Προσωπικό Βιβλιοθήκης
Date Deposited: 06 Jul 2020 06:53
Last Modified: 01 Oct 2020 07:46
URI: http://anaktisis.uowm.gr/id/eprint/10330

Ενέργειες (απαιτείται σύνδεση)

View Item View Item

Created by  Elidoc

To Top