Λεονταρίδου, Μαρία and Στρατήγη, Αθηνά (2003) Παραδοσιακά και νέα μοντέλα διοίκησης και ηγεσίας επιχειρήσεων. BSc thesis, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.
Text
ΙΤ26_2003.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (895kB) |
Abstract
Η εργασία που ακολουθεί, διαπραγματεύεται την εξέλιξη των δύο βασικών εργαλείων κάθε επιχείρησης και οργανισμού παγκοσμίως, την διοίκηση (μάνατζμεντ) και την ηγεσία. Στο εναρκτήριο κεφάλαιο, θα παραθέσουμε τον λόγο συνύπαρξης αυτών των εργαλείων και τη σημασία τους για την επιβίωση της επιχείρησης όπου ανήκουν. Ακολούθως, για να ενισχύσουμε αυτό το γεγονός και τα αίτια δημιουργίας τους, θα ασχοληθούμε με τις τέσσερις «εποχές» της παραγωγικής διαδικασίας σε όλη την ιστορία του ανθρώπου μέχρι σήμερα. Σε κάθε εποχή επισημαίνουμε την ανάγκη διαμόρφωσης διοικητικών δομών και ηγετικών αρχών, που εγγυούνται την αποτελεσματικότητα, την επίτευξη δηλαδή των στόχων της επιχείρησης. Ύστερα θα αναλύσουμε τα πέντε παραδοσιακά μοντέλα διοίκησης που είναι: το συστημικό, το επιστημονικό, το διοικητικό, το γραφειοκρατικό και το μοντέλο ανθρωπίνων σχέσεων, τα οποία διαμορφώθηκαν για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις στις αρχές του 20ου αιώνα, όσον αφορά τον τρόπο διοίκησης των επιχειρήσεων. Τα μοντέλα αυτά θα αναλυθούν βάσει των πρωτεργατών τους, δηλαδή αυτών που τα διαμόρφωσαν. Πρώτα όμως, θα ορίσουμε τι είναι μοντέλα και ποια η σπουδαιότητα της μελέτης τους. Στο επιστημονικό μοντέλο θα αναλυθούν οι απόψεις του Ταίηλορ, ενώ στο γραφειοκρατικό του Weber και στο διοικητικό του Φέιολ και τέλος στο μοντέλο ανθρωπίνων σχέσεων τα αποτελέσματα των ερευνών του Elton Mayo. Επίσης, γίνεται και σύγκριση των μοντέλων μεταξύ τους κυρίως στους τρόπους αμοιβής και υποκίνησης του προσωπικού. Στην ανάλυση του διοικητικού μοντέλου θα γίνει αντιπαράθεση των αρχών διοίκησης του Φέιολ με αυτές που ισχύουν σήμερα, για να κατανοηθεί η εξέλιξη τους. Έπειτα, στο δεύτερο κεφάλαιό μας, θα ασχοληθούμε με την έννοια της ηγεσίας, που αποτελεί σημαντικό μέρος του μάνατζμεντ, τον κύριο σκοπό της, τα βασικά είδη-στιλ της και στη συνέχεια θα μιλήσουμε για τα παραδοσιακά μοντέλα ηγεσίας. Συγκεκριμένα, τα μοντέλα αυτά δίνουν έμφαση στην προσωπικότητα του ηγέτη και τη συμπεριφορά του ανάλογα με τους στόχους της επιχείρησης όπου ανήκει. Στη συνέχεια στο τρίτο κεφάλαιο θα μιλήσουμε για το περιβάλλον εφαρμογής του μάνατζμεντ και συγκεκριμένα τις αλλαγές που έχουν συμβεί σ΄ αυτό και στην αντιμετώπισή τους. Κατόπιν, θα παρουσιάσουμε τους βασικούς παράγοντες μετασχηματισμού της οικονομίας μεταπολεμικά, που αποτελούν εξωτερικές αιτίες αλλαγής του εσωτερικού σχεδιασμού των επιχειρήσεων. Οι αιτίες αυτές είναι η παγκοσμιοποίηση της αγοράς και η πρόοδος της τεχνολογίας στον τομέα της πληροφορίας, η χρήση του διαδυκτιακού χώρου, που με κατάλληλη χρήση αποτελεί όπλο για την επιβίωση των επιχειρήσεων στον διεθνή ανταγωνισμό, όπως και θα αναλύσουμε. Ακόμα, θα αναφέρουμε και άλλες δυνάμεις επιβίωσης, όπως τη συνεχή εσωτερική επιμόρφωση του προσωπικού και ευρύτερα την αναδιοργάνωση ολόκληρης της εν λόγο επιχείρησης και η αξιοποίηση της επιχειρηματικής γνώσης, για τη δημιουργία ή τη διατήρηση της ανταγωνιστικής της θέσης. Ακολουθεί η ανάλυση των νέων μοντέλων διοίκησης, στο τέταρτο κεφάλαιο, ξεκινώντας με το μοντέλο διοίκησης βάσει στόχων, τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά του και έπειτα θα περάσουμε στο συστημικό μοντέλο διοίκησης, όπου θα περιγράψουμε το ανοιχτό σύστημα οργανισμού, που έχει στενή αλληλεπίδραση, όπως θα δείξουμε, με το εξωτερικό του περιβάλλον, καθώς και τους τρόπους επιβίωσης σ’ αυτό. Το κεφάλαιο θα καταλήξει με το ενδεχομενικό μοντέλο και την διοίκηση ολικής ποιότητας, όπου το πρώτο θα υποστηρίξουμε ότι αφορά την αντιμετώπιση τυχαίων καταστάσεων και το δεύτερο, ότι αποτελεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο οποίο καταφεύγουν οι επιχειρήσεις για να είναι ανταγωνιστικές και αφορά το επίπεδο ποιότητας του προϊόντος ή της υπηρεσίας που προσφέρουν. Στο επόμενο κεφάλαιο θα παραθέσουμε τα νέα μοντέλα ηγεσίας, αφού αναφέρουμε τα νέα στιλ της και την χρησιμότητά τους, πως μπορούν να συνδυαστούν σύμφωνα με το ενδεχομενικό μοντέλο ηγεσίας για την αντιμετώπιση διαφόρων τυχαίων καταστάσεων. Τέλος, θα ασχοληθούμε με το μοντέλο ηγεσίας βάσει αξιών, όπως είναι η συμμετοχή, η πρωτοβουλία, η υπευθυνότητα, η συνεχής εκπαίδευση και η αμοιβαία εμπιστοσύνη μέσα στους κόλπους της επιχείρησης. Ακόμα θα κάνουμε αναφορά στις γυναίκες ηγέτες και την προσφορά τους, υποστηρίζοντας ότι επιδιώκουν να μεταβάλλουν την υπάρχουσα κατάσταση μέσα σε μια επιχείρηση. Θα συνεχίσουμε με την ανάλυση της συναισθηματικής νοημοσύνης, η οποία κερδίζει έδαφος εκτίμησης στο χώρο της διοίκησης των επιχειρήσεων, ως χρήσιμο εργαλείο για την ηγεσία. Στο τέλος των δυο κεφαλαίων όπου αναλύουμε τα νέα μοντέλα διοίκησης και ηγεσίας, θα παρουσιάσουμε παραδείγματα εφαρμογής τους σε πραγματικές επιχειρήσεις, σκοπεύοντας να δείξουμε την πρακτική τους πλευρά. Η εργασία μας θα καταλήξει με τα συμπεράσματα των κεφαλαίων, μαζί με αναφορά του κλίματος στις ελληνικές επιχειρήσεις, όσον αφορά τον σχεδιασμό της διοίκησής τους, όπου επικρατεί η παρακολούθηση των ξένων εξελίξεων των επιχειρηματικών διοικητικών δομών και η ανάλογη υιοθέτησή τους.
Item Type: | Thesis (BSc) |
---|---|
Corporate Creators: | Γιαννάς Πρόδρομος |
Uncontrolled Keywords: | Διοίκηση επιχειρήσεων. |
Subjects: | Δ > Διοίκηση ολικής ποιότητας Δ > Διαδίκτυο (Internet) Δ > Διοίκηση και οργάνωση Ε > Επιχειρηματική οργάνωση Η > Ηγεσία M > Management Μ > Μάνατζμεντ |
Divisions: | Πρώην Αυτόνομα Τμήματα > Τμήμα Διεθνούς Εμπορίου (Καστοριά) |
Depositing User: | Προσωπικό Βιβλιοθήκης |
Date Deposited: | 15 Jul 2021 10:06 |
Last Modified: | 15 Jul 2021 10:06 |
URI: | http://anaktisis.uowm.gr/id/eprint/11044 |
Ενέργειες (απαιτείται σύνδεση)
View Item |