Κανατάς, Πέτρος (2008) Γενικά περί ανελκυστήρων. BSc thesis, ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.
Text
M36_2008.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) |
Abstract
Ανελκυστήρας ή ανυψωτήρας ονομάζεται κάθε εγκατάσταση που χρησιμοποιείται για την ανύψωση βαρών, προσώπων ή πραγμάτων. Σήμερα έχει επικρατήσει ο γαλλικός όρος ασανσέρ για τον ανελκυστήρα που χρησιμοποιείται στα πολυώροφα κτίρια. Η ιδέα για τη χρησιμοποίηση τέτοιας εγκατάστασης ξεκινάει από πολύ παλιά. Ήδη από το 236 π.Χ., όπως μας εξιστορεί ο ρωμαίος αρχιτέκτονας Βιτρούκιος, υπήρχαν διάφορα παρόμοια συστήματα σε βασιλικά ανάκτορα. Από τότε που ο άνθρωπος άρχισε να ζει σε ψηλά κτίρια αντιμετώπισε το πρόβλημα της κάθετης διακίνησης ανθρώπων και φορτίων. Ανατρέχοντας στην ιστορία των αρχαίων Ρωμαίων μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι πρώτοι εκείνοι είχαν κατασκευάσει ειδικές πλατφόρμες, οι οποίες ανέβαιναν σε αρκετό ύψος με τη βοήθεια σχοινιών. Αν αφήσουμε τη Ρώμη και πάμε στο Θιβέτ ή στη χώρα μας θα παρατηρήσουμε τους πρώτους ανελκυστήρες, οι οποίοι έχουν τη μορφή καλαθιών, που ανεβάζουν στα ύψη των Μετεώρων ανθρώπους και εμπορεύματα. Τα πρωτόγονα αυτά μέσα κατακόρυφης μεταφοράς είχαν ένα σημαντικό μειονέκτημα, πως αν έσπαγε το σχοινί, οι διακινούμενοι έπεφταν χωρίς πιθανότητα σωτηρίας. Οι υποτυπώδεις αυτοί ανελκυστήρες οδήγησαν τον άνθρωπο στη σκέψη κατασκευής των μοντέρνων και ασφαλών ανελκυστήρων. Η ιστορία του σύγχρονου ανελκυστήρα αρχίζει με την εφαρμογή της ασφαλιστικής διάταξης αρπάγης, που αποκλείει την περίπτωση ελεύθερης πτώσης του θαλαμίσκου. Το έτος 1853 κατασκευάστηκε στην Αμερική ο πρώτος ανελκυστήρας από τον E.G.OTIS και μπροστά στα έντρομα μάτια παρατηρητών, έκοψε τα σχοινιά της πλατφόρμας, πάνω στην οποία στεκόταν. Η πλατφόρμα άρχισε να πέφτει, αλλά ξαφνικά σταμάτησε ακαριαία. Είχε λειτουργήσει η συσκευή αρπάγης. Από εκεί και πέρα η τεχνολογία στο τομέα των ανελκυστήρων έκανε τεράστια άλματα. Το 1857 εγκαθίσταται στη Ν.Υόρκη ο πρώτος ανελκυστήρας για τη χρήση του κοινού. Κινούνταν με ατμομηχανή, που χρησιμοποιούσε ως καύσιμο κάρβουνο. Λίγο αργότερα και συγκεκριμένα το 1870 λειτούργησαν στη Ν.Υόρκη οι πρώτοι υδραυλικοί ανελκυστήρες και το 1889 στο κτίριο DEMAREST της Ν.Υόρκης λειτούργησε ο πρώτος ηλεκτροκίνητος ανελκυστήρας. Το 1894 πάλι στη Ν.Υόρκη λειτούργησε ο πρώτος ανελκυστήρας με κουμπιά κλήσης και χωρίς οδηγό (κατασκευή OTIS). Το 1900 η OTIS παρουσίασε τη πρώτη κυλιόμενη κλίμακα στη Διεθνή Έκθεση των Παρισίων. Το έτος 1903 ο ανελκυστήρας τελειοποιείται και παίρνει τη σημερινή μορφή, δηλαδή γίνεται χρήση τροχαλίας τριβής και αντίβαρου, τα οποία δεν είχαν χρησιμοποιηθεί ξανά. Σήμερα οι ανελκυστήρες έχουν τελειοποιηθεί πλήρως(ιδίως σε ότι αφορά την ασφάλεια του συστήματος) και έτσι συναντάμε πολλούς τύπους και παραλλαγές μεταξύ αυτών
Item Type: | Thesis (BSc) |
---|---|
Corporate Creators: | Δουβαρτζίδης Σάββας |
Uncontrolled Keywords: | Τύποι ανελκυστήρων, Εγκαταστάσεις ανελκυστήρων, Ασφάλεια ανελκυστήρων |
Subjects: | Α > Ανελκυστήρες |
Divisions: | Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών > Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών & Βιομηχανικού Σχεδιασμού ΤΕ (Κοζάνη) > Κατεύθυνση Μηχανολόγων Μηχανικών ΤΕ |
Depositing User: | Προσωπικό Καταθετηρίου |
Date Deposited: | 23 Mar 2015 19:05 |
Last Modified: | 23 Mar 2015 19:05 |
URI: | http://anaktisis.uowm.gr/id/eprint/1076 |
Ενέργειες (απαιτείται σύνδεση)
View Item |